January 31, 2013

Awesome This Blog Is Not!! Yoda says

Hai.

Bagi pengunjung setia blog sepi ini mesti anda perasan perubahan pada wajahnya. Sebelum ini saya berkonsepkan retro "Kiss & Kill" yang sesuai dengan jiwa remaja saya. Sekarang saya telah berumur 32 tahun. Jadi blog saya pun harus ikut matang sama.
header capo
Ini header lama blog saya. Nampak meriahuolls.

Ini yang baru. Putih salju gitu. Ringkas, padat, elegan. Janji Neelofa suka.
Saya juga sekarang telah menggunakan template blogspot yang baru. Template ini saya download dari Habib kerana ianya ringkas dan sesuai dengan jiwa saya. Jika berminat anda boleh ke blog beliau dan memilih 1 yang sesuai untuk diri anda.

Template baru ini ada banyak kelebihannya. Mari saya senaraikan satu persatu.
          1. Built-in search bar - Mudah, tak perlu masuk coding lain. Saya pun tak pandai.
search bar
Terletak di bawah banner untuk kemudahan pengunjung.
          2. Popular post yang berwarna-warni - cuba mouse over kat gambar tu, akan ada efek tau.
Popular post
Popular ke? Tapi cantik warna itu.
          3. Ikon bergambar untuk setiap entry.
          4. Fungsi 'Read More' secara automatik - Mudah, mudah dan mudah.my
Gambar ikon ni takde efek. Read the full article tu saya sudah translate ye.
          5. Pantas - purata untuk load blog saya sekitar 3 - 5 saat sahaja. Lebih laju dari yang lama.
Saya juga telah meletakkan button social share di bawah setiap entry saya. Kalau berminat, janganlah segan untuk kongsi sama orang lain ye. Button ini saya customize dari ShareThis. Kalau saya rajin, saya akan kongsi cara membuatnya.

Social share button dari ShareThis.com. Semua ada tu.
Selain itu, saya juga ada memasang widget dari GuaBlog yang memaparkan pautan ke entry blog lain yang menarik. Silakan klik, tak kena bayar pun.

GuaBlog.com
GuaBlog.com
Di sini saya ingin mengumumkan bahawa blog ini telah berusia 4 tahun pada 1 Januari 2013 yang lalu. Sepatutnya saya dah jadi famous, tapi setakat ini belum ada tanda lagi nampaknya.

Sekian, terima kasih.

p/s: Model banner saya ialah Neil Patrick Harris, pemegang watak Barney Stinson dalam How I Met Your Mother.

-----------------------------
*Anda rasa entry ini bermanfaat untuk orang lain. Jika ya, sila kongsi dengan menggunakan button share di bawah.
ATAU
*Tinggalkan komen di ruangan ini sekiranya anda ada sebarang pertanyaan, telah mencuba tutorial/tips/pandangan saya ataupun sekadar ingin meluahkan pendapat anda. Saya akan cuba respon dengan secepat mungkin.

6 comments:

  1. simple dan manarik, walaupun putih tetap ceria....

    ReplyDelete
  2. mengapa link blog saya takde pun :( sedih ni

    ReplyDelete
  3. Ada la Alin ;-)..kat bahagian blog kawan2 tu, klik show all..

    Kalau update blog je nanti dia akan naik atas sekali okeh...huhu

    ReplyDelete
  4. tahniah bro, nampak kemas blog awak. pertama kali kesini.. salam perkenalan..

    ReplyDelete
  5. TQ Donny Ien...salam perkenalan juga ;-)...

    ReplyDelete