August 9, 2011

- bro, harga minyak ni tak nak kasi turun ke?? -

Salam 1Malaysia, saja2 la ni nak kongsi info dengan kawan2 semua pasal harga minyak ni. Ramai kan tak peka pasal harga minyak dunia sekarang ni tengah menjunam harganya sejak beberapa hari yang lepas. 

Graf kat bawah ni ialah harga minyak dunia masa kenaikan kali terakhir menjadikan harga RON97 RM2.90/liter. Sket je kan naiknya??

Harga minyak 05 May 2011
Bawah ni pulak print screen harga minyak semalam dan hari ini. Kalau nak maklumat yang terkini boleh refer dekat http://www.oil-price.net/. Kang korang tuduh aku menipu pulak kan. Huhu...


Banyak turun tu wooo. Macam takde keluar berita pun kan???


Bagi pengguna minyak RON95 tak perlulah nak rasa apa2 sebab harga minyak dunia naik ke turun ke tak bagi kesan apa2 kat korang. Tapi untuk pengguna RON97, harganya telah diapungkan mengikut harga pasaran dunia semasa sejak 31 januari lepas. 

So secara teorinya kalau harga minyak dunia naik, harga RON97 kat Malaysia ni pun naik la kan. Kalau harga minyak dunia turun, maka automatik la harga minyak RON97 akan turun. 

Nak raya dah ni, kasi turun la harga minyak bro. Takkan nak tunggu "pilihanraya" pulak kan. Huhuhu...

p/s : Rujukan tambahan untuk korang korang yang mudah lupa...
sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Harga_minyak_Malaysia
Harga minyak 2007 RM1.92/liter....

p/s : jangan naik je laju2, turun pun kasi laju la juge ye ^_^...

6 comments:

  1. tau gak pasal harga minyak ni. itula baru bincang dengan kawan2..takde ke berita nk turunkan harga minyak selain pemberian bonus tu..ngee

    ReplyDelete
  2. sangat membantu kan...especially nak raya ni...tau dah kalau harga minyak turun pun harga brg xturun...tapi at least xnaik la kan...huhu

    ReplyDelete
  3. den yg keta sepatutnya pakai ron97, den pakaikan ron95. gakyer bonus gomen tu datang dari hasil kautan ron97 kut. tahun ni takde lak mlm yang kantoi dan aset dibekukan. kalo ada, mungkin rege ron 97 da lama turun.

    ReplyDelete
  4. tak rosak keter ke yana pakan ron95??? nak kena tggu mlm kantoi ek, kata ikut harga minyak dunia :-(...

    kalau bonus hasil kautan, rugi la kita jwbnya....sebulan sajok...huhuhu

    ReplyDelete
  5. ala capo, macamlah ini hari pertama duduk di malaysia. da pesan kat keta awal2 den nak bagi ron95, la ni da 50k km ok jer.

    ReplyDelete
  6. ooo dah pesan...kete2 tin milo buatan malaysia, sila guna ron95 ye...huhuhu

    ReplyDelete