March 21, 2011

- ping pong lagik -

Sabtu nan lalu, cewah jiwang punya sailang, aku terpilih untuk main ping pong lagi. Kali ni friendly dengan JPA pulak. Kalau sebelum ni aku friendly dengan LLM yang mana aku dikalahkan dengan teruk sekali. kejadian memalukan ini menyebabkan aku terlebih berhati-hati kali ni.

Seawal jam 9 pagi aku dah sampai. Tengok pihak2 lawan tengah praktis. Wow!! Dashat!! Kata hati kecilku dengan kagumnya. Maka dengan segera aku membuat keputusan untuk meletakkan diri aku sebagai simpanan tetap. Apa guna orang lain yang lagi teror dari aku kan.
friendly ping pong
Orang JPA tu state player katanya...macam mana nak menang kan???

Sampai time aku masuk, regu aku , Fauzie ajak aku sparring. Aku cakap aku dah kecik ati sebab dia kata nak regu dengan orang lain. Huhu, kecik la sangat kan. Padahal dah cuak nak mampus tangan mengigil tak nak main. Nasib la aku tak main, kalau tak lagi teruk kitorang kalah. 

Walaupun aku johan ping-pong 2008 dan tempat ketiga 2011 dalam sukan se-SUKNS, aku tetap tak yakin lagi. Padahal main tiap petang kan. Haish, En. Capo sila yakin dengan trickery anda ye!!!

Lupa lak nak taruk kelebihan main ping-pong ni...Mari kita baca...

Table Tennis Benefit:
Little risk of injury
As a non-contact sport, using a ball that weighs only a few grams, table tennis is practically a risk-free sport. Table tennis players do not run the risk of being struck by lightning, breaking bones, banging heads, concussion, or being mistaken for a deer.

Physical benefits
Table tennis, when played competitively, has an impressive list of physical benefits, the most obvious of which is eye-hand coordination. The speed, spin and placement of the ball are crucial, and practiced players are expert in both creating and solving puzzles involving these three attributes.

Improved reflexes result because of the fast-paced nature of the sport over very short distances. Both gross and fine muscle movements are improved. The game is distinguished by bursts of exertion and recovery, leading to fast-twitch muscle development. Over the course of play, a fair, yet not extreme, amount of aerobic activity occurs. Players can set their own level of involvement.

Mental benefits
Table tennis is accurately described as 'high-speed chess'. The mental alertness encouraged by the sport's tactical challenges is particularly good for seniors. The ability to concentrate on applying a tactic is good for all ages. Table tennis is available year-round as a social outlet. It is one of the few sports in which size, age, and sex are irrelevant competitive factors. This aspect has led to it's adoption as the world's most popular life sport and the slogan "table tennis: anybody, anytime, anywhere".

Copy paste jek...malas nak taipan...huhu

3 comments:

  1. semakin teruk pencapaian ko....

    ReplyDelete
  2. mari la celen ngan aku... aku pun suda lama tak main...kalo brani la..

    ReplyDelete
  3. mekchu:
    wah wah, anak murid over nampak...ko dah lupa latihan neraka ke...huhu

    Q:
    brani brani je...marila suk...setakat jerit dlm kete xkuar peluh beb...huhu

    ReplyDelete